Oude stad van Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marc en Sara - WaarBenJij.nu Oude stad van Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marc en Sara - WaarBenJij.nu

Oude stad van Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Marc en Sara

29 Juli 2013 | Thailand, Bangkok

Amai, vandaag is het heel druk in de straten. De vorige dagen vond ik het al druk, maar nu staat het verkeer stil onder de skytrein. Zoals gewoonlijk nemen wij de skytrein en de metro, dus geen last van files. We nemen de skytrein helemaal tot aan de Chao Phraya (de rivier door Bangkok). We nemen steeds enkele reis want dat is voor ons voordeliger dan een abo. Een kaartje kost van 24 Bat tot 52 Bat (oude Belgische Frank is ongeveer gelijk). In Saphan Taskin stappen we af en nemen daar de Toeristische boot naar Chang. De gids is nauwelijks te verstaan, gelukkig versta ik eens wat gebroken Engels en dan Marc een beetje. We stappen af en dadelijk zit weer tussen de winkeltjes en restaurantjes. Op naar Het Grote Paleis en Xat Phra Kaeo. Geloof en monarchie hangen hier nauw samen. De koning en zijn vrouw worden ook overal op straat afgebeeld. De inkom is vrij duur, 500 Bat, maar we mogen dan ook wel al de gebouwen zien (vorige keer niet zei Marc omdat de koning op bezoek ging komen). Alles is met goud vol gehangen. De smaragden boeddha zit hier in 1 van de gebouwen. Hier mogen geen foto's gemaakt worden. Buiten mag dat wel. Ik vind het heel druk, mensen die door elkaar lopen. De rust is ver zoek in eigenlijk toch een plaats van bezinning. De muurschilderingen vind ik heel mooi, het beeld een verhaal uit van de Ramakien. We zijn ook door de tuin van het paleis gewandeld, hebben het museum ivm met de zijden stoffen bezocht. In de tuin staat een vrij hoog gebouw zonder trappen enkel een troon. Dit is zo hoog omdat de koning van daarop rechtstreeks op zijn olifant kon stappen. We hebben genoeg gezien en willen de drukte een beetje ontsanppen. We gaan een hapje eten, voor 220 bat hebben we alletwee goed gegeten. We stappen richting de liggende boeddha in Wat Pho. De massage school kan je er ook terug vinden. En in de tuin staan beeldjes met houdingen en massagetechnieken uitgebeeld. We willen de overkant van de Chao Phraya bereiken, dus de overzet even nemen voor 3 bat per persoon, staan we aan de overkant. Nu gaan we Wat Arun bezichtigen. Deze tempel is vernoemd naar de Godin van de dageraad Aruna. Je kan in de gevel porseleinen borden, tassen en kommetjes herkennen, geschonken door de plaatselijke bevolking. Ik vind deze tempel persoonlijk mooier, waarschijnlijk omdat ze er ouder uitziet. Bootje terug naar de overkant en dan nemen we de boot (deze keer een busboot) terug. Man man, wat een belevenis. Je wordt gewoon op de boot geduwd. En als je er dan opstaat, komt de kaartjesknipster (even breed als ze hoog was - zo'n 1meter50) door de opéén gepropte menigte duwen. Je valt bijna van de boot af. Met de skytrein terug naar het hotel. Even zwemmen en dan gaan we eten in het Siamcenter. Een supergrote mega gigantische shoppingmall. Je kan in de foodcorner eten, je koopt eerst voedsel bonnen en dan kan je eten wat je maar wil. Daarna ga je het overige bedrag terug in ruilen. Voila weer een dagje Bangkok achter de rug. Morgen nog een halve dag en dan het vliegtuig op naar Chiang Mai.